دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

تشکیل نظام معلمی، گامی در جهت اجرای سند تحول بنیادین است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در میزگرد بررسی نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران که 11 اردیبهشت امسال با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت و نمایندگان تشکل‌های معلمان برگزار شد، گفت: نگاه به نظام معلمی از منظر حقوقی و کارکردی، حرفه‌ای، صنفی و تجربه جهانی و تجربه مشابه سازمان‌های دیگر چه به لحاظ تفاوت‌ها و چه به لحاظ تشابه‌ها بسيار مهم است.

دکتر محمود امانی‌طهرانی با بیان اینکه از منظر مدیریتی می‌توان به این موضوع پرداخت، اظهار کرد: از منظر حواشی و کارکردهای اجتماعی و سیاسی نيز قابلیت ورود به موضوع نظام معلمی وجود دارد.

وی در تبیین موضوع تشکیل نظام معلمی در آموزش و پرورش اینگونه توضیح داد: در سند تحول بنیادین به طور مفصل و جدی به موضوع معلم پرداخته شده است. راهکارهای متعددی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به این موضوع مهم پرداخته و در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش هم کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.  

دکتر امانی‌طهرانی افزود: موضوع میزگرد امروز در واقع یک موضوع هم‌اندیشی برای تشکیل نظام معلمی است، مباحث این موضوع باید مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار بگیرد تا به پختگی برسد و کاری پخته نمی‌شود جز اینکه خود را در معرض تضارب آرا قرار دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ما در باب نظام کلان معلمی کشور و حالا یکی از مصادیقش نام آن را سازمان نظام معلمی کشور بگذاریم، زیرا در عنوانی که ما برای این نشست انتخاب کرده ایم به نوعی دو پهلو است، نیازمند چنین تضارب آرایی هستیم. 

وی با اشاره به اینکه چند بعدی بودن مسئله نظام معلمی کشور اهمیت آن را آشکارتر می‌کند، گفت: اتفاقاتی که در باب رتبه‌بندی معلمان در 1.5 سال اخیر رخ داده، نشان می‌دهد اگر ما نظامی برای معلمان طراحی ‌کرده بودیم و سازمان نظام معلمی داشتیم چه بسا این کار به گونه دیگری پیش می‌رفت. اما در نقطه مقابل، دیدگاه‌های کاملا متضادی با این دیدگاه وجود دارد.      

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در همفکری با همکاران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، موضوع نظام معلمی مطرح و منجر به نشست امروز با موضوع بررسی نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران شد. ما به این نتیجه رسیدیم که نیازمند گفت وگو در این باره هستیم، بایید بگوییم و بشنویم تا به پختگی برسیم. در جلسه امروز این فضا فراهم شده تا موضوع نظام معلمی از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. مسئولان قبلی نیز دراین زمینه گام‌هایی برداشته اند و امیدوارم در این جلسات به نتایج ملموسی در باره نظام معلمی کشور دست پیدا کنیم.

دکتر امانی‌طهرانی گفت:آنچه با آن مواجه هستیم یک کارکرد بین‌المللی است که در مشابه‌سازی داخل کشور با اما و اگرهای جدی روبه‌رو است. گروهی تشکیل نظام معلمی در کشور را با دلایلی که شواهد داخلی و بین‌المللی دارد تهدید تلقی می‌کنند و بینلمللبینبیبیدارد گروهی دیگر نیز آن را فرصت تلقی می‌کنند و برای آن شواهد داخلی و بین‌المللی ارایه می‌دهند.

وی با بیان اینکه چند بار موضوع تشکیل نظام معلمی تا مرحله نهایی شدن پیش رفته اما برخلاف بقیه پیش‌نویس‌هایی که از کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش می‌آید، مراحل نهایی را برای اجرایی شدن طی نکرده، افزود: به نظر مي رسد مسئولان مربوطه به یک جمع‌بندی نهایی اطمینان‌آور برای ایجاد نظام معلمی نرسیده اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: شخصا شاهد بودم که دو وزیر مصمم بودند این موضوع را پیگیری و اجرایی کنند، پس از مطالعه متن پیش‌نویس، نظر مثبتی نسبت به عملیاتی سازی آن داشتند اما پس آن احساس کردند ممکن است از ناحیه اجرای آن، نظام آموزش و پرورش و خودشان آسیب ببینند، لذا فعلا موضوع نظام معلمی مسکوت مانده است.  

وی با اشاره به اینکه چنین برخوردی با موضوع نظام معلمی نشان می‌دهد که ابهامات جدی در این زمینه وجود دارد، گفت: یکی از اهداف جلسه امروز تلاش برای ابهام‌زدایی از موضوع نظام معلمی بود. اگر حاضران در میزگرد و شرکت‌کنندگان برخط احساس می‌کنند متن اصلی پیش‌نویس نیازمند تغییراتی به لحاظ رفع ابهامات دارد بیان کنند تا ضمن بحث و بررسی، اصلاح شود.

امانی‌طهرانی تصریح کرد: به صرف اینکه بگوییم اساسنامه نیازمند اصلاح است، ابهامات رفع نمی‌شود، با روشن شود که چه چیزی باید اصلاح شود، چون اساسنامه فعلی نتیجه هم‌اندیشی همان گروهی است که آن را تدوین کرده و پس نباید از آنها توقع اصلاح داشته باشیم. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: برخی نقدی به تشکیل نظام معلمی وارد می‌کنند و می‌گویند سازمان نظام معلمی برای کشوری که معلمانش کارمند آموزش و پرورش هستند، معنایی ندارد. از همکارانی که پیش‌نویس نظام معلمی را آماده کرده اند پرسیدم چه تدبیری در باره این انتقاد اندیشیده اید، گفتند این نقد وارد است و ما تدبیر خاصی نداریم.

وی توضیح داد: البته موارد مشابهی وجود دارد، برای مثال سازمان نظام پرستاری، بسیاری از پرستاران هم در استخدام دولت هستند، اما با این حال سازمانی دارند با جنبه‌های مختلف، پس با یک ساختار ملی روبه‌رو نیستیم. مثلا در نظام پرستاری رسیدگی به موضوع تخلفات بر عهده سازمان نظام پرستاری است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: اصل موضوعی که ما به دنبالش هستیم ایجاد ساختاری در کشور است که کارکرد مفید و مناسب داشته باشد و از سوی دیگر تبعات و آثار منفی نداشته باشد یا حتی‌الامکان کم باشد و ازون بر این‌ها قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن داشته باشد.       

به گفته امانی‌طهرانی، بخشي از دلايل توقف کار تشکیل نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران به علت مسایل سیاسی است، وزرایی که موجب توقف کار شدند سازمان نظام پزشکی کشور را مدنظر قرارداده و می‌گفتند سازمان نظام پزشکی کشور تحت تاثیر جناح‌های سیاسی کشور به شدت از صدر تا ذیل هر از چندی دچار تغییر می‌شود. 

وي در پایان يادآور شد: از دید این گروه از مسئولان این فضا تهدیدی است که به طور جدی در باره سازمان نظام معلمی هم وجود دارد، اگر ما بتوانیم به این دغدغه‌ها دقیق‌تر پاسخ بدهیم کار تشکیل نظام معلمی از این گردنه عبور می‌کند و اجرایی و عملیاتی می‌شود.

يادآور مي شود مشروح اخبار اين ميزگرد كه با حضور نمايندگان محترم تشكل هاي معلمان برگزار شد در حال پياده سازي است كه به محض آماده شدن اطلاع رساني خواهد شد.... 

سند تحول بنیادین